Till navigeringen
THåSTRöM - Skebokvarnsv 209

THåSTRöM


Skebokvarnsv 209



(Universal)


2006



BETYG:

Betyg: 3

Egentligen borde jag säga att jag väntat med att recensera Skebokvarnsvägen för att ge den mer tid att växa. Att utvecklas. Fast både du och jag vet att det är bullshit. Jag var sen som vanligt. Dessutom har den inte växt ett skit mellan första och tjugonde lyssningen. Det är fortfarande en halvdan platta.

Bitvis är Jocke Thå ett mysterium. En hybrid mellan en trött, nykter Lundell, och en ung, och jävligt arg Joe Strummer. Ända sedan debuten med Ebba Grön har han, uppvaknad på rätt sida, varit Sveriges odiskutabelt bästa rocksångare. Såna höjder uppnås bara i ett enda spår på albumet. Ändå är 'Om Black Jim' i sig en anledning att införskaffa skivan. Det är en ballad i samma kvalitativa farvatten som 'Ballad om en amerikansk officer' eller 'Österns rödaste ros'. Lägg sedan till 'Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce' - ett eko av Thåströms två föregående skivor - och du har vattentäta argument för köp.

Tyvärr har Thåström också utvecklat en förmåga att kunna vara narkolepsiskt tråkig. Detta har han nu tagit till nya höjder. I omtalade 'the Haters' är det meningen att Thåström för första gången skall uttrycka Ebba-tiden i någon sorts musikaliskt retrospektiv. Det blir lika spännande som om Hans Villius refererat framsidan på 'Skebokvarnsvägen' i radio.

Jag kan fortsätta leta klyschor och oneliners för att beskriva ledan i materialet, men det är waste of time. Jag sammanfattar mig i tre punkter:

1) Lyssna på 'Om Black Jim'
2) Lyssna på l 'Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce'
3) skit i resten

Faktum är ändå att detta är den svagaste soloskiva Thåström släppt till dags dato, och tragiken ligger snarast i de förväntningar jag byggt upp inför lanseringen. Tre av de fyra tidigare soloalbumen var riktigt bra. Det fjärde, 'Det är ni som är de konstiga...' är det bästa svenskspråkiga rockalbum som släppts. Det är en meritlista som som bara är av godo när man inte skall tävla med sig själv.

All in all är ‘Skebokvarnvägen’ en besvikelse som ändå inte sårar alltför djupt, då höjdpunkterna ger avsevärt bättre topografiska avtryck än dalarna. Jag tror att vi börjar se slutet på en lång och trevlig bekantskap. Thåström blir i allt större utsträckning en stor mängd vackra minnen, snarare än nya spännande upplevelser.

Erik Rosenberg - 10 januari 2006

KOMMENTARER:

  • sär-gäj

    2006-01-11 11:38

    Helt fantastiskt på två punnkter:

    1. hur kan du säga att första solo-skivan är bra? Den är trött överproducerad pretentiös 80-talsrock i samma klass som Status Quo och Dire Straits. Den har definitivt inte åldrats med värdighet.

    2. hur kan du kalla 'Det är ni…' för den bästa soloskivan när 'Xplodera mig 2000' finns? Xplodera mig är nyskapande musikaliskt och textmässigt mycket mer mångfacetterad med sina skissliknande berättelser om udda personligheter och märkliga historier.

  • Erik R

    2006-01-11 14:37

    www.revolver.nu

    Jag håller med dig att första soloskivan är överproducerad. Inte desto mindre är det ett bra låtmaterial. Även Xplodera har ett riktigt skapligt låtmaterial (vissa låtar, som Miss Huddinge 72 är fantastiska). Tyvärr är det just som du säger, att det ibland väl skissartat och nyskapande. 'Det är ni som är de konstiga' innehåller det starkaste låtmaterial Thåström någonsin haft. Dessutom är produktionen felfri, och allt är laddat med en energi som bara ett fåtal Ebba-låtar kan matcha. Det finns ingen motsvarighet i svensk musikhistoria. Att utse skivan till den bästa svenskspråkiga rockplattan är, som Donald Trump skulle säga, en no-brainer.

  • hanke

    2006-01-11 19:19

    usch va ni är äckliga, om ni slänger in ett och annat "jag tycker" så skulle det hela va okej. Själv anser jag att valfri bob hund platta överträffar det mesta thåström gjort.

  • Erik R

    2006-01-11 22:56

    Det funkar inte så. "Jag tycker" är liksom själva fundamentet för recensioner.

  • Eddie V

    2006-01-12 17:53

    We're only in it for the drugs är väl ändå bättre..

  • Erik R

    2006-01-12 18:43

    www.revolver.nu

    Nu börjar vi närma oss, Eddie, men jag håller ändå 'Det är ni som är de konstiga...', något högre.

  • Dan The Van

    2006-01-13 12:44

    www.labyrint.nu

    Mitt betyg: 5

    Grymt välskriven recension. Bra retorik som saknas i många övriga recensioner. Tydlighet är en dygd.

    Anser själv att Skebokvarnsv 209 är utan tvekan den bästa soloplatta Thåström släppt någonsin. Vilken närvaro, lyrik och självdistans.

    Härlig diskussion att följa, mera thåströmdebatt det behövs. Eller hur?

  • Fredrik M

    2006-01-16 11:06

    Mitt betyg: 4

    Jag gillar Skebokvarnsv. För första gången känns det som att Thåström blir personlig i sitt tilltal. Jag gillar många av hans gamla låtar också, men Skebokvarnsv. känns nära och naken på ett nytt sätt.

    Jag läste någonstans en recension där albumet jämfördes med Nick Caves The boatman's call. Jämförelsen är inte helt fel.

    Jag håller dock med om att The Haters inte är någon lysande låt, klart svagaste spåret. Däremot vill jag förutom de låtar som nämns i recensionen även lätta till Brev till 10:e våningen, Sönder Boulevard och Fanfanfan i topplistan.

  • jojje

    2006-01-16 20:16

    Mitt betyg: 1

    jaha, vad ska man säga?

    Varför går alla gamla rock gubbar på myten om att dom blir visa med åldern?

    Kommer vi se en trött släpig historia av howli'n pelle nästa år?

  • Benke

    2006-01-24 15:19

    Mitt betyg: 4

    Brev till 10:e våningen är förbannat patetisk men så bra att man inte behöver lyssna till resten.

  • r

    2006-01-26 21:57

    Mitt betyg: 4

    jag tycker att erik recensent inte tycker rätt i denna fråga. thåströms bästa toner sedan han fick sin första gitarr och lärde sig några överhuvudtaget. köp skivan och lyssna på "om black jim" visst...men även på resterande och gör det ett antal gånger! det e helt suveränt...man borde bli bannlyst om man sågar nåt sådant här, och jag vill inte vara taskig men: både tondöv och döv me´......betyg erik sågas härmed. Riccard

  • rillo

    2006-01-27 19:14

    Mitt betyg: 5

    suverän skiva. håller med benke. men bästa påret är utan tvekan "om black jim" varför har alla missat det...utom "r" ovan. Skippa mainstream grejen och håll på fanfanfan, the haters, sönder boulevard (även om dem e bra). Sista spåret e bäst och thåström tror jag inte ha<r blivit visare. han har bara gjort en annorlunda skiva, en suverän skiva. E d nåt fel med det? Varför e punkxen emot det? Kan man inte unna en konstnär som thåström detta? suveränt!!!

  • Henrik

    2006-01-30 00:36

    Mitt betyg: 4

    Fan vilka töntar ni är! - Bara lite konstruktiv kritik.

  • Bigturn

    2006-01-31 16:56

    Varför betygsätta Gud?

  • McLusky

    2006-02-05 15:13

    Att ens få huvudbry över en avdankad artist som thåström är för mig otroligt.

  • hej

    2006-02-07 14:21

    Sen när blev det är ni som är dom konstiga...den fjärde soloplattan??...vad är mannen som blev en gris då? :S

  • Rickard

    2006-02-10 00:05

    Mitt betyg: 4

    Det är en personlig recension där ens egna tankar skall blottläggas och man ska inte tänka på att skriva det andra vill höra. Tycker man skivan är tråkig så gör man det, det finns något som heter personlig åsikt. Min personliga åsikt är att Skebokvarnsvägen 209 är en av de bättre skivorna Thåström släppt som soloartist. Debuten föll mig inte riktigt i smaken pga. dess 80-talsinriktade ljud men den hade många bra låtar, det ska inte förnekas. Det är även kul att höra att Thåström inte snöat in sig på hela den här industrirocken utan vågar att lämna blytunga gitarrer utanför och låta melodierna spela en roll istället. Skavanker finns även på denna skivan men jag tycker inte de är värda att nämna utan bilda er en egen åsikt och köp denna skivan, för jag tycker den är riktigt bra!

  • Sören

    2006-02-11 00:32

    Mitt betyg: 5

    Alla tycker vi ju olika, men det är bara jag som vet.
    Naturligtvis är Skebokvarnsvägen 209 den bästa soloplatta han gjort. Kan till och med sträcka mig till att den är den näst bästa han medverkat på efter "We only in it for the drugs"

    Det finns faktist likheter mellan den första och den senaste. Texterna, enkla, raka och inte några djupa poesitankar.

    Ok, det är min åsikt!
    ;)

  • Erik R

    2006-02-14 15:40

    Hej: Jag menar inte att Det är ni som är de konstiga är den fjärde kronologiskt sett. Läs om min mening, så framgår det att jag klumpar de tre andra och skiljer ut 'Det är ni...'

  • Fjodor

    2006-02-15 17:25

    Mitt betyg: 4

    Grow up!

  • christian

    2006-02-15 21:22

    Mitt betyg: 5

    Heng gud!

  • Ecchi

    2006-02-17 01:29

    Ut med lyriken, in med musiken. Jag kan, för allt i världen, inte förstå hur lyrik kan vara en central del i upplevelsen när man lyssnar på en skiva - då flyttas fokus från musiken till att bli någon sorts självuppfyllande sympatilyssning. Men fine, denne herr Thåström må skriva hyffsade textrader, men musiken förblir uddlös och i upplöst form.

  • Hej

    2006-02-17 11:04

    mm okej Erik, lite otydligt skrivet men när jag läst om det förstår jag vad du menar ;P
    Förövrigt fantastiskt bra skiva, späckad med bra låtar

  • Anders

    2006-04-06 14:51

    Mitt betyg: 3

    Jag måste säga att jag tycker att senaste Thåströmplattan är helt ok, kanske inte något att springa benen av sig för men den håller. Det finns flera bra låtar på den som jefrrey lee pierce, om black jim, när muren föll, fanfanfan, brev till 10e våningen, främling överallt. Plus att jag måste tillägga att hans debutplatta från 89 fortfarande håller bra trots sin 80-talsproduktion. Den innehåller ju alla vill till himlen som är en av hans allra bästa låtar, plus några till som är jävligt bra. På den senaste turnen hade han tre låtar från den skivan i setet, många andra skivor hoppade han helt över eller hade bara en låt från.

  • Sanna

    2006-05-03 11:03

    Mitt betyg: 5

    VAD F*N SKRIVER DU?
    "Jag kan fortsätta leta klyschor och oneliners för att beskriva ledan i materialet, men det är waste of time. Jag sammanfattar mig i tre punkter:
    1) Lyssna på 'Om Black Jim'
    2) Lyssna på l 'Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce'
    3) skit i resten

    Är du, Erik Rosenberg, helt dum i huvet eller? Thåström är kung. Han är den mest kända sångaren och låtskrivaren i hela punkvärlden. Du är nog en gammal pop musiker, så du fattar nog ingenting. Hur kan du lägga ut det här på internet? ALLA Thåströms låtar är BRA, alla som fattar hur mycket bra Thåström har gjort fattar det! Vi ska vara stolta över Thåström! Det finns bara en sådan!

  • Thåströms Största Fan

    2006-05-03 11:10

    Jag tror att du, Erik Rosenberg har en jävligt liten hjärna, och den jävligt lilla hjärnan är helt dum i huvet.

  • Christoffer

    2006-05-03 19:40

    Seså, inga personangrepp tack. Skärpning annars blir det smisk.

  • K Richard

    2006-06-11 23:20

    Mitt betyg: 5

    Jag tror att mannen är bättre än vad ni tror, ja, vissa av er iaf.
    Tror att han får RIKTIG RIKTIG kultstatus efter sin död. En Cornelius, en Bellman, Kurt Cobein.

    Om 100 år finns Thåström kvar, men ingen minns Per Gessle och BWO.

    Jag är nog ganska övertygad om att det är så.

  • kpy

    2006-06-14 01:43

    Mitt betyg: 5

    Jag gillar recensionen, inte för att jag håller med dig men du använder det svenska språket på ett sätt som underhåller.

    Det enda jag egentligen kan klaga på är att recensionen är jävligt tunn. Du har skrivit alldeles för lite enligt min åsikt.

    Angående plattan så är den i mitt tyckte riktigt bra. Brev till 10e våningen får jag rysningar av, likaså av: om black jim.

  • Jonatan

    2006-07-20 14:29

    Mitt betyg: 3

    Nu när skivan spelas ett tag samt att ha upplevt stora delar av låtmatrialet live så kan man bara kan konstatera att detta är en medelmåtta till skiva. Höjdpunkter finns men gubben är så seg ibland att man bara vill somna. Han borde skriva rock n roll istället för att hångla runt med regina lund. Tack för mig!

  • Severin

    2006-07-26 21:39

    Mitt betyg: 4

    K Richard, sluta hylla Kurt Cobain, och böra lyssna på Pixies.

  • Erik R

    2006-08-15 11:21

    Nej, jag är ingen popmusiker. gör din research så ser du att den stora merparten av mina recensioner berör rock, punk och country. Ville jag skriva om pop så gör jag det. Det finns inget så gulligt naivt som fans som inte har nån som helst förmåga att se nån som helst negativ kritik mot sina idoler.

    För övrigt håller jag med om att Thåström är en av Sveriges verkligt stora artister genom tiderna. Men det lär inte bli Skebokvarnsvägen som blir hans minnessten.

  • Anna, en av thåström största fan

    2007-06-27 18:42

    Seriöst..de e inte bara dom låtarna som är bra på den skivan, alla låtarna är bra på sina sett!..du kan inte påstå att hans låtar är dåliga eller nåt, för de är dom inte..han har själv skrivit texterna och allt..de är realistiska och verklighetsbaserade..alltså bra!

  • Erik B

    2007-08-09 21:48

    Mitt betyg: 2

    Pinsam platta. Allt låter likadant och är lika pretentiöst, krystat nostalgiskt och slätstruket. Nej, fy för den lede...

  • Math

    2009-05-18 14:50

    Mitt betyg: 4

    Vem kna göra annat än älska fanfanfan??

Fler album

Arkiv

Oldies But Goldies

Biografi

Sveriges meste rockstjärna. Satte, framför allt med Ebba Grön, outplånliga avtryck i svensk rock. Har sedan fortsatt kröna sin karriär med spretiga framgångar såväl solo, som med Imperiet och Peace, Love and Pitbulls.

Diskografi:
1991 Xplodera mig 2000 [Mistlur]
1999 Det är ni som är de konstiga [Mistlur]
2002 Mannen som blev en gris [Mistlur]
2003 På Röda sten [Mistlur]
2005 Skebokvarnsv 209 [Universal]

Konsert

2006: Olympen, Lund 18/3

Relaterade artister

Imperiet

Chips Kiesby

Intervju

2005: Sveriges rockigaste producent

Utgivare: Farid Mädjé. Allt material på Revolver.nu är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.